Een klap tegen het hoofd…

“Je staat langs de lijn naar de wedstrijd van je kind te kijken. Het is een leuke pot met mooie duels. Er wordt fanatiek gestreden. Tijdens een worsteling om de bal zie je dat jouw kind kort hard een knie tegen zijn hoofd aan krijgt. Als je kind opstaat zie je dat het duidelijk even wankel op de benen staat. Het lijkt niemand te zijn opgevallen, en na het van zich af geschud te hebben, rent je kind door en stort zich weer in de wedstrijd.

Wat doe jij nu als ouder? Je hebt berichten in de media gelezen over de risico’s van klappen tegen het hoofd en je wilt dit niet negeren. Maar je wilt ook niet de overbezorgde ouder zijn…..”

Dit is een fictieve casus, maar iedereen zal beamen dat dit soort ‘onschuldige ongelukjes’ veelvuldig op het rugbyveld voorkomen. Maar ook in de speeltuin of elders waar kinderen actief zijn. Op het gebied van een mogelijke hersenschudding, volgt VRC het beleid en de adviezen opgesteld door Rugby World en Rugby Nederland.

In bovenstaande casus zou het te adviseren zijn om als ouder niet te twijfelen en de coach of een EHBO vrijwilliger direct op de hoogte te stellen van hetgeen zich heeft voorgedaan. De coach en/of EHBO’er kan dan volgens protocol nagaan of je kind verder kan spelen na enkele checks, of dat het veld uit en rust geïndiceerd is.

Medisch advies
Bij vermoeden op een hersenschudding is het belangrijk dat ouders thuis hun kind goed monitoren.

Voor medisch advies zie voor kinderen onder de 15 jaar:
Mijn kind is op het hoofd gevallen of heeft een klap tegen het hoofd gehad (tot en met 15 jaar) | Thuisarts.nl

En voor kinderen vanaf 16 jaar:
Ik ben op mijn hoofd gevallen of heb een klap op mijn hoofd gehad (vanaf 16 jaar) | Thuisarts.nl

Return to sport
Na een rustperiode van 24-72 uur én wanneer het kind 24 uur volledig klachtenvrij is, kan rustig de belasting weer worden opgebouwd. Voor het hervatten van training en deelnemen aan wedstrijden, gaat dit in overleg met coach/trainer. Mochten er na een training/wedstrijd toch weer klachten optreden, dan gaat een nieuwe rustperiode van 24 uur in.

Bij twijfel en voor aanvullend advies kan contact worden opgenomen met Sophie Janssens, de EHBO coördinator van VRC (whatsapp 06-54326453, ehbo@voorburgserugbyclub.nl).