De Voorburgse Rugby-Club (VRC) is tijdens de herfstvakantie aanwezig zijn tijdens de Sport-In. Deze gezellige sportdagen, georganiseerd door Sport & Welzijn, vinden elk jaar plaats tijdens de schoolvakanties. Op 22 oktober aanstaande kunnen naar verwachting 160 kinderen kennismaken met 10 verschillende sporten, waaronder korfbal, judo, tennis en dus ook rugby.

VRC pakt alle lokale initiatieven aan om de Voorburgse jeugd kennis te laten maken met de sport. De club die volgend jaar haar lustrum viert, is relatief gezien nog steeds een nieuwkomer op het sporttoneel. ‘Niet alle ouders weten van ons bestaan. Promotie van onze vereniging en de sport in de vorm van clinics is daarom altijd nodig en precies waar het om draait tijdens de Sport-In”, zegt Maurits Schotte, trainer van de Guppen (4 – 6 jarigen) bij VRC.

Imagoprobleem

Afgezien van de relatieve onbekendheid kampt rugby vaak nog met een imagoprobleem als ‘harde sport’. Tijdens dit soort dagen kunnen kinderen – en in het verlengde daarvan hun ouders – in de praktijk zien, dat het etiket ‘gentlemens sport’ eerder van toepassing is. De rugby-waarden en -normen staan te allen tijde voorop. “Vriendschap, Respect, Discipline, Plezier en een gezonde dosis Competitiedrang, daar draait het om bij VRC én in deze mooie sport”, aldus Schotte.

Open training

Ook tijdens de speciale ‘Bring-a-friend-day’ op woensdag 9 oktober aanstaande kunnen kinderen met hun klasgenootjes of vriendjes een rugbytraining volgen bij de Voorburgse vereniging. “Maar eigenlijk bieden wij altijd ‘open trainingen’ aan. Dat zijn 4 gratis proeftrainingen waar geïnteresseerde jongens en meisjes samen met leeftijdsgenootjes rugby kunnen uitproberen. Kun je dus niet tijdens de herfstvakantie, dan is dit wellicht een leuke mogelijkheid. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is een mail te sturen naar info@voorburgserugbyclub.nl”, besluit Schotte.