De zon scheen en het was heerlijk weer. The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby Club) speelden op zaterdag 26 maart tegen RWC/Zaandijk in Voorburg bij VRC – een van onze thuisbases. De laatste keer dat we tegen elkaar speelden was aan het begin van de Fase C-competitie, waarbij The Barbarians toen met 17-26 de winst naar zich toe trokken. Dat was de eerste wedstrijd in de poule. Nu hadden beide partijen zich geen beter weer kunnen wensen.

RCW/Zaandijk trapte af en The Barbarians toonden onmiddellijk wat hun intenties waren en renden met de bal terug naar het 22 meter-gebied van RCW/Zaandijk. The Barbarians circuleerden de bal goed en renden naar voren bij elke gelegenheid. Ze maakten een paar fouten en waren in het begin te gretig. Na 7 minuten kregen The Barbarians een penalty in het 22 meter-gebied van RWC Zaandijk. Deze werd snel genomen en Matt McCoy drukte de eerste try van de wedstrijd tussen de palen. Tijmen Pronk wist de conversie te scoren, stand 7-0. De Barbarians bleven druk uitoefenen en hadden de score verder kunnen verhogen, maar het lukte Bo Hoobroeckx niet om de try te drukken.

De tweede try kwam echter snel, Matt McCoy scoorde zijn tweede na 13 minuten. Na een gemiste conversie stond de stand op 12-0. De volgende kans van Matt ontstond nadat hij zijn eigen trap vanaf de helft van de Barbarians volgde, maar hij had pech met de bal die net over zijn hoofd heen stuiterde. De bal ging verloren. De Barbarians sloten de eerste helft af met een try van Bo Hoobroeckx die vanaf het middenveld kwam om tussen de palen te scoren. Tijmen Pronk bracht de ruststand op 19-0.

De tweede helft begon waar de eerste was geëindigd: Matt scoorde zijn hattrick na 2 minuten. Tijmen zette opnieuw om en bracht de stand op 26-0. Vervolgens scoorde Matt na 15 minuten opnieuw. Jesper Verbeek had pech en wist de conversie niet om te zetten, hij stuiterde tegen de lat terug het veld in. De Barbarians gaven niet op en bleven druk uitoefenen. André Langlois scoorde een try in de hoek na 17 minuten en Matt McCoy stormde vanuit het midden van het veld op en slaagde erin een try te drukken terwijl verschillende RWC/Zaandijk-spelers aan hem hingen. Tijmen Pronk had de bijzondere ervaring dat zijn conversiepogingen daarna werden afgebroken.

André Langlois scoorde opnieuw op dezelfde manier als zijn eerste, hij rende met de bal langs de vleugel en dook de hoek in. Hij scoorde zijn hattrick na 28 minuten toen hij een pass in het 22 meter-gebied van de Barbarians onderschepte en bijna de hele lengte van de veld overstak om vervolgens de try tussen de palen af te ronden. De conversie werd door Tijmen Pronk omgezet.

Eindstand: The Hague Barbarians 53 – RWC/Zaandijk 0

Dit was een fantastisch resultaat voor het team en getuigde van geweldig teamwork en bewustzijn van de jongens. Ze vielen bij bijna elke gelegenheid aan, verstoorden scrums en zetten druk in rucks. Verdedigend kregen we wat er gevraagd werd. Het feit dat het RCW/Zaandijk niet lukte over de tryline te komen, liet zien hoeveel moeite de Barbarians hiervoor deden. Het pod-spel dat in de week werd geoefend, werd teruggezien in de wedstrijd en het team ondersteunde elkaar op het veld. Het team speelde als één geheel, communiceerde goed en scoorde goed. De tries zijn misschien gescoord door een paar jongens, maar het hele team speelde een sleutelrol in het spelplan en ze zouden allemaal erg trots moeten zijn op hun prestatie.

Met deze uitslag staan de Barbarians nu 3e in de stand met 15 punten, 4 punten achter de nummer 2 en 5 punten achter de koploper. Ze hebben het echter nog in eigen hand. De volgende wedstrijd, zaterdag 2 april, nemen we het op tegen de nummer 2: Waterweg Warriors!

Voor de poule klik hier.