Wat een verschil met vorige week. Toen was het weer warm en zonnig, deze week was het nog steeds zonnig – maar erg koud. Ook hadden we het geluk dat de sneeuw die op vrijdag viel, helemaal was weggesmolten. Deze twee weken kenden echter één constante, en dat was weer een geweldige prestatie van de The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby Club) tegen de nummer 2 van de competitie, de Waterweg Warriors. De wedstrijd werd afgelopen zaterdag (2 april 2022) gespeeld in Hoek van Holland. De laatste keer dat we tegen elkaar speelden (in februari), was een worstelpartij waarbij de Waterweg Warriors als beste uit de bus kwamen met een overwinning van 8-5, maar deze keer waren het de Barbarians die met de winst aan de haal gingen!

De Barbarians trapten af en dwongen gelijk een knock-on af. De daaropvolgende scrum werd gewonnen en de Barbarians baanden zich een weg naar het 22 meter-gebied van de Warriors. De Barbarians speelden agressief en lieten hun fysieke kant zien. Ze dwongen fouten af bij de Waterweg Warriors. Deze druk betaalde zich al na 6 minuten uit. Plamen Brown, die terugkeerde van een neusbreuk tijdens zijn eerste wedstrijd dit jaar, brak door de verdediging en landde onder de palen. Tijmen Pronk zette de conversie om bracht daarmee de Barbarians op een 0-7 voorsprong.

De 2 partijen speelden verder zoals ze in de eerste wedstrijd waren geëindigd. De volgende 15 minuten gingen gelijk op. De Barbarians dwongen fouten af bij de Waterweg Warriors, maar verloren ook zelf de bal met een paar rucks die werden gewonnen door de Warriors. De patstelling werd na 25 minuten door de Barbarians verbroken, Matt McCoy zette vanaf onze eigen helft een sprint in om onder de palen de try te scoren. Hierbij stuitte hij op een van de paalbeschermers, gelukkig zonder gevolgen. Tijmen verzilverde de conversie, daarmee kwam de stand op 0-14 bij het ingaan van de rust.

Aan het einde van de eerste helft zagen we echter een terugval in energie en een vertraging van het team. De score van Matt pakte de jongens echt weer op en bracht meer energie in het spel. Direct na de herstart scoorde Matt McCoy weer en met wederom een mooi afgeronde conversiekick bracht Tijmen de stand op 0-21. Een paar minuten later waren het de Waterweg Warriors die een try scoorden en de stand op 7-21 brachten. De Barbarians reageerden hierop door 10 minuten later via Matt McCoy, die opnieuw een hattrick scoorde, een try te drukken in de hoek van het veld. Tijmen kon de conversie helaas niet afronden, maar de stand was nu 7-26.

Het team speelde nu goed rugby wat resulteerde in een aantal mooie acties. André Langlois leverde een geweldige solo-inspanning door over de helft van het veld te rennen voordat hij getackeld werd op de 5 meter lijn. De voorwaardsen leverden ook een geweldige prestatie, waarbij ze de line-out meerdere keren en daarmee het grootste deel van de tijd verstoorden. Hiermee dwongen ze de nodige fouten van de Waterweg Warriors af. Goed samenspel zorgde ervoor dat het van de ene kant van het veld naar de andere ging. André Langlois toonde opnieuw zijn kracht en snelheid door een try te drukken in de verre hoek. Vanuit een moeilijke hoek wist Tijmen de conversie niet om te zetten. De voorsprong liep wel verder uit, stand 7-31.

Waterweg Warriors vochten terug, ze vielen goed aan. De verdediging van de Barbarians hield echter stand. Helaas verliep het einde van de wedstrijd voor de Barbarians niet volgens plan. Een mooie run van de Warriors eindigde toen Jesper Verbeek de speler neerhaalde met een hoge tackle. Het was zeker geen kwade opzet, maar regels zijn regels. De scheidsrechter besloot dat er een try zou zijn gescoord als de tackle legaal was en gaf de Waterweg Warriors een penalty-try.

Eindstand: The Waterweg Warriors 14 – The Hague Barbarians 31

Dit was weer een geweldige wedstrijd van de Barbarians. Hoewel de wedstrijdverslagen de neiging hebben zich te concentreren op de try-scoorders, is het niet meer dan terecht dat we het team als geheel benadrukken voor het werk dat ze allemaal hebben gedaan.

De voorwaartse inspanningen van Deven, Dinc en Lex die keer op keer proberen de Warriors-lijn te doorbreken . Raphael en Hugo verstoorden de line-out waardoor we de bal meer dan eens wonnen. Damian lijkt aanwezig in alle rucks en Bo breekt de lijn en geeft ons waardevolle meters. Jesper – solide zoals gewoonlijk, deed een poging de teamspirit hoog te houden naarmate het einde van de eerste helft naderde. Syme vervolgde zijn reis als aanvoerder, waarbij hij goed omging met de scheidsrechter, het coachen van zijn medespelers en zijn rol bij de scrum. Renzo werd op een gegeven moment een geïmproviseerde flyhalf en passte de bal naar Matt die scoorde. Yann, Tijmen, Gabriel en later André klikten als een combo door op het middenveld met geweldig samenspel de bal in beweging te houden. En onze vleugelspelers – Stijn, Temelko, Tollo en Yoshua (zelf terugkerend na enkele weken geblesseerd uit te zijn) – ze schuwen geen van allen om te verdedigen, de bal te pakken en goed in het spel te houden. Plamen keerde terug van een blessure en ging als vleugelverdediger door alsof hij nooit weg was geweest: kickend, achtervolgend en als de sterke laatste verdedigingslinie. En Matt – krachtig, sterk en altijd vooruitstrevend.

De Barbarians speelden goed als team en zorgden voor meerdere mooie acties. Het was echter niet perfect, er werden te veel penalty’s of ballen weggegeven. Ook waren er de nodige offside situaties, waardoor de Warriors snelle penalty’s konden nemen.

Met deze (bonuspunt)overwinning stijgen de Barbarians naar de tweede plek op de ranglijst achter onze volgende tegenstander – The Hawks/Houtsche. Deze wedstrijd geeft het team veel vertrouwen in de wedstrijd die op 9 april zal plaatsvinden op het Wassenaar Warriors-terrein.

Voor de stand in de poule klik hier.