CL Twente ‘The Bulls’ JU1 versus CL The Hague Barbarians JU1 zaterdag 3 december 2022.

De The Hague Barbarians (het Junior clusterteam bestaande uit spelers van de Voorburgse Rugby Club en de Wassenaar Warriors) viert een zeer verdiende overwinning na het maken van de lange reis naar Almelo in het oosten van Nederland. Het team speelde in bijna ijskoude omstandigheden, leverde een solide prestatie en een al even solide 34-52 overwinning.

Na een ietwat nerveuze start voor de Barbarians maakte Twente in de eerste 10 minuten de meeste indruk op het veld met een geconverteerde try. De Barbarians lieten zich hierdoor niet uit het veld slaan, ze hergroepeerden zich en vonden een aanvallende instelling die meer vertrouwen gaf om diep in de Twentse linies te gaan met sportieve en gecontroleerde agressie, goed gedisciplineerd rugby en geweldige support. Sterk in de aanval met aanvallers en verdedigers die echt goed samenwerkten om balbezit te behouden en meters te winnen, eindigde de eerste helft met een overtuigende 12-26 score.

De tweede helft werd geopend met een sterke push van de Bulls die hun aanvallende tactiek omschakelden naar een lange trap diep in de helft van de Barbarians; dit resulteerde in een sterke aanvalspoging van de Bulls en de eerste try van hen in de tweede helft. De Barbarians herhaalden hun vermogen om zich in de eerste helft snel te hergroeperen en de bezoekers reageerden met een reeks aanvallende bewegingen die de score opvoerden naar een zeer overtuigende 17-47 in het voordeel van de Barbarians.

Bij het ingaan van de laatste 10 minuten toonden de Bulls hun vastberadenheid met hernieuwde kracht in de aanval. Deze aanvallende instelling van het gastteam, in combinatie met een paar minuten slechte discipline en minder effectieve verdediging van de Barbarians, bracht de eindstand op 34-52. Beide teams genoten van een goede fysieke wedstrijd en geweldig rugby.

Matt McCoy, Plamen Brown en Tijman Pronk plaatsten hun namen op het scoreformulier, maar voor de coaches was deze wedstrijd echt een voorbeeld van geweldig teamwerk en support die deze solide prestatie mogelijk maakten. De lessen van eerdere wedstrijden en de focus van trainingen kwamen in deze wedstrijd terug en het resultaat was een overwinning. Het team mag enorm trots zijn op zichzelf.

Iedereen die naar Twente is afgereisd, wil het bestuur, spelers en supporters van de gastclub bedanken voor de warme ontvangst en gastheerschap na de wedstrijd. De Barbarian-spelers leren nog steeds hun lessen uit het spel, maar net zo belangrijk dat ze vandaag de echte waarden van rugby hebben ervaren, waar ze na de wedstrijd uitzonderlijke gastvrij ontvangen werden door een club die de echte waarden vertegenwoordigt van deze sport waar we van houden. We kijken erg uit naar de mogelijkheid om The Bulls te verwelkomen op een van onze terreinen.

Stand en programma: https://pr01.allunited.nl/x/competition/poule/RUGBYBOND/2022-2023/850/junioren-bowl-poule-a-2e-fase