De The Hague Barbarians (het Junioren clusterteam bestaande uit spelers van de Voorburgse Rugby Club en de Wassenaar Warriors) speelde tegen Castricum in de tweede wedstrijd van de 2e fase van het seizoen.

Deze week was het tegenovergestelde van de wedstrijd van vorige week – het leek alsof er een heel ander team speelde. De Barbarians streden in de rucks, lineouts en scrums en waren de hele wedstrijd sterk. Ze stalen de Castricum-bal en wonnen ook veel scrums. Het team klikte op bijna elk punt, passte de bal snel naar de vleugels en won bijna elke keer dat het de bal had terrein. Hoe sterk The Barbarians ook waren, Castricum vond echter een manier om weer in het spel te komen en de overwinning te behalen.

De Barbarians begonnen overtuigend met 2 tries van Matt McCoy en een conversie van Tijmen Pronk. Het verschil in de manier waarop het team speelde was vanaf het begin duidelijk. De Barbarians zetten Castricum onder druk, vielen de rucks aan en zetten de pods aan het werk om de bal veilig te stellen en de backs klaar te krijgen voor een aanval. Castricum kwam na 20 minuten terug doordat The Barbarians uitgleden tijdens het maken van de tackle. Hierdoor konden ze in de hoek van het veld een try drukken. Hun tweede try volgde minuten later. De nummer 3 uit Castricum rende via de vleugel en scoorde een derde try. Hiermee bracht hij de ruststand op 12-17.

Een geweldige Barbarians-run opende de tweede helft. De bal ging over het veld en Plamen Brown drukte de bal op de try-lijn. Hij kwam helaas te kort en Castricum profiteerde optimaal. Omdat onze aanval alle spelers betrof, trapte Castricum de bal diep onze helft in en hun spelers wonnen de hardloopwedstrijd. Castricum scoorde een geconverteerde try en bracht de stand op 12-24. Het was een geweldige wedstrijd om naar te kijken, maar het verschil tussen de partijen was dat Castricum leek te kunnen profiteren van de fouten van de Barbarians. De Barbarians gaven echter niet op en scoorden een paar minuten later via een driving maul (onze eerste try van de maul!). Waarschijnlijk was het Renzo, maar door de hoeveelheid lichamen over de bal was het niet goed zichtbaar. Castricum deed wat het de hele wedstrijd had gedaan en reageerde meteen met een geconverteerde try. Met nog 10 minuten te gaan was de stand 19-29. De Barbarians vielen de laatste 10 minuten aan en zetten de verdediging van Castricum onder druk. Ze verwachtten dat de grote jongens zouden doorbreken, maar uiteindelijk was het Daniel die de kans greep, doorbrak en de laatste try van de wedstrijd scoorde. Tijmen Pronk converteerde en bracht de stand bij het laatste fluitsignaal op 26-29.

Eindstand 26-29.

De Barbarians mogen dan de wedstrijd hebben verloren, ze mogen ook erg trots zijn op de manier waarop ze speelden en de aanvallende houding die ze toonden op het veld – dit was het tegenovergestelde van hoe ze de week ervoor speelden. Castricum was sterk en profiteerde van een paar fouten van ons, maar we konden ze vandaag op alle gebieden evenaren. Castricum reageerde goed in de tweede helft toen we de bal breed speelden en begonnen te anticiperen op ons spel. We hadden ons hierop meer kunnen aanpassen. Terwijl we de rucks wonnen, hadden we de bal door pods kunnen werken en recyclen totdat we meer scoringskansen zagen.

Een mooie stap voorwaarts van het team! De coaches waren erg tevreden over de manier waarop het team reageerde op de nederlaag van vorige week en hoe ze zichzelf resetten en focusten tijdens de training. Het verschil in de teamprestatie was geweldig om te zien!

Stand en programma: https://pr01.allunited.nl/x/competition/poule/RUGBYBOND/2022-2023/850/junioren-bowl-poule-a-2e-fase