De Voorburgse Rugbyclub (VRC) trok afgelopen zaterdag met 5 Turventeams (6-7 jaar) ten strijde op het inmiddels bekende Bietsj toernooi, dat wordt georganiseerd door de Haagsche Rugby Club (HRC) tijdens de North Sea Beach Rugby dagen.

Even leek het erop dat het hele evenement niet door zou gaan, want de regen kwam ’s ochtends met bakken uit de lucht en een aantal straten liep onder. Maar gelukkig klaarde het langzaam een beetje op en tegen de tijd dat de wedstrijden begonnen was het zowaar droog.

Beach rugby wordt, zoals de naam al zegt, gespeeld op het strand, met teams van 5 spelers. Ondanks een wat kil en nat begin van de dag stonden de jongens en meisjes te springen om lekker op blote of kousenvoeten door het vochtige strandzand te rennen. Wat is er nou mooier!

In een sterk bezet toernooi met maar liefst 32 (!) Turventeams uit heel Nederland, wisten 3 VRC-teams heel knap al hun poulewedstrijden te winnen en zo als poulewinnaars door te stomen naar de achtste finales.

Gedurende de dag was de zon steeds vaker te zien en samen met de oplopende temperatuur steeg ook de stemming. Tijdens de pauze rond lunchtijd werd er in het Beach Stadium een recordpoging gedaan om met zoveel mogelijk mensen tegelijk de Haka (de ceremoniële Maori dans) te doen. Hieraan deden de  VRC-Turven natuurlijk vol overtuiging mee.

In de daaropvolgende achtste- en kwartfinales waren alle teams bijzonder aan elkaar gewaagd. Onder enthousiaste aanmoediging van heel veel meegereisde ouders, opa’s, oma’s, broertjes, zusjes en natuurlijk rugby kameraden, wisten de VRC Grey Pumas uiteindelijk de superspannende halve finale tegen team Piranha van HRC te winnen en door te dringen tot de finale. Deze werd in het Beach Stadium gespeeld tegen team Sidderaal, ook van HRC. Helaas wisten de Sidderalen meer tries te scoren dan de Pumas, maar de turven van VRC hadden zich geen mooiere seizoensafluiter kunnen wensen en de gewonnen beker voor de 2de plaats zal zeker een mooie plek krijgen in het clubhuis!