Het seizoen is in volle gang en publiek is sinds enkele weken weer welkom langs de lijn. Dat leek mij een mooi moment om het bewustzijn rondom EHBO bij rugby weer extra onder de aandacht te brengen. Door de coronarestricties was het afgelopen periode lastig fysieke EHBO cursussen te organiseren. Vorig jaar is dat creatief opgelost door een webinar te organiseren in samenwerking met Rugby Nederland over hersentrauma.

Nu staat in april de eerste fysieke cursus weer gepland! We zullen de clinic: Ernstige en minder ernstige blessures, wat te doen “langs de lijn” aanbieden op de club, voor EHBO betrokkenen.

In deze interactieve clinic wordt je kennis en kunde op het gebied van 1e hulp langs de lijn in 2 uur weer bijgespijkerd.

Inschrijven kan door je op te geven via mail naar: ehbo@voorburgserugbyclub.nl (inschrijfdeadline woensdag 30 maart). Graag ontvang ik je naam, telefoonnummer en welke leeftijdsgroep je vertegenwoordigt. De datum dat de clinic plaats gaat vinden, wordt dan zo spoedig mogelijk naar je communiceert.

Voor wie niet als EHBO vrijwilliger betrokken kan of wil zijn bij de club, willen we met klem aanraden wel de gratis online cursussen op het gebied van 1e hulp bij rugby ongelukken en hersentrauma (concussion trauma) te volgen. Op deze manier ben je als ouder/verzorger op de hoogte van wat er met je kind op het veld kan gebeuren, en hoe daar mee om te gaan. Maar even belangrijk is wat er buiten rugby om gebeurt, en welke invloed dat heeft op het mee kunnen doen aan de rugbytrainingen? Bijvoorbeeld: kind is op woensdagmiddag uit het klimrek gevallen in de speeltuin, kan deze dan een paar uur later mee doen aan de training? Of is dit met het oog op een mogelijke hersenschudding beter van niet?

Graag willen we onder ouders/verzorgers het bewustzijn hierin vergroten.

Je kunt via de website van Rugby World kiezen uit diverse gratis online scholingen. Je moet wel eerst even een account aanmaken en vervolgens kun je kiezen uit bijvoorbeeld ‘Concussion trauma – hersenschudding’ en ‘First Aid – eerstehulpverlening bij rugby’.

Zie de links:

Na het voltooien van de online cursussen ontvang je een certificaat. Om overzicht te houden over hoe EHBO leeft binnen de club, willen we je vragen om het certificaat aan ons door te sturen nadat je het behaald hebt. Zo weten we globaal per leeftijdscategorie hoeveel ouders/verzorgers langs de lijn parate EHBO kennis hebben. Het certificaat kan gemaild worden naar: ehbo@voorburgserugbyclub.nl (dit is niet verplicht).

Mocht je vragen hebben, dan kan je contact met mij opnemen via bovenstaand email adres, of spreek me een keer aan op de club. Ik ben ouder van een Gup, en zodoende vaak op de vroege zaterdagochtend aanwezig.

Met sportieve groet,

Sophie Janssens