De The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby-Club) speelden zaterdag 12 maart tegen DIOK2 bij de Wassenaar Warriors – een van onze thuisterreinen.

Bij het DIOK-team ontbraken verschillende spelers waardoor zij slechts 14 spelers konden opstellen. In de geest van het spel kwamen beide teams overeen dat een deel van de Barbarians voor DIOK zou spelen. Het is ieders verdienste dat alle spelers die aan de DIOK-zijde speelden, gespeeld hebben zoals ze dat ook zouden hebben gedaan als voor de Barbarians. Ze speelden om te winnen.

Al na 2 minuten werd de eerste try voor de Barbarians gedrukt. Matt McCoy liep na een scrum met de bal breed en drukte de try in de hoek van het veld. De conversie bleek te lastig voor Tijmen Pronk en zeilde breed over de paal. Matt scoorde 5 minuten later opnieuw en herhaalde dit na 15 minuten op een vergelijkbare manier. Tijmen kon een van de conversies scoren waardoor de stand na 15 minuten op 17-0 kwam. De volgende try werd door Tijmen gescoord. Via een mooie actie wist hij dicht bij de palen de stand op 22 te brengen. Doordat hij ook de conversie afrondde liepen de Barbarians uit naar 24-0.

DIOK gaf niet op en verdedigde sterk, desondanks wisten de Barbarians de eerste helft sterk af te sluiten met een try van Bo Hoobroeckx die scoorde met een korte sprint richtig de hoek. De daaropvolgende conversie werd gemist.

Ruststand: The Hague Barbarians 29 – DIOK2 0

De Barbarians speelden goed in de eerste helft. Er werd bij de rucks goed druk gezet waarbij De Barbarians de bal meerdere keren wisten te bemachtigen, toch waren er ook een aantal handling-errors en knock-ons.

De tweede helft begon goed voor The Barbarians met Tollo Wachira die een vrije schop van eigen helft nam om hem vervolgens weer terug te krijgen en in de hoek een try te drukken. Tijmen miste de conversie vanuit een strakke hoek. Vijf  minuten later scoorde Tollo opnieuw – na DIOK-trap pakte hij de, zeer stuiterende, bal toen ze probeerden hun lijnen vrij te maken. Matt McCoy scoorde zijn vierde try van de wedstrijd. De conversie werd door Jesper Verbeek afgemaakt. 14 minuten later wist Jesper zelf ook nog een try te drukken. De conversie werd helaas gemist. De laatste try van wedstrijd werd gescoord door Raphael Gain-Prost na 19 minuten in de tweede helft. Hij kon de bal oppikken en dicht bij de paal scoren. Tijmen zette de try eenvoudig om en bracht de stand op 58-0.

Omdat de wedstrijd al gewonnen was door The Barbarians, verplaatsten de coaches de spelers, waardoor ze op posities terechtkwamen waar ze normaal niet zouden spelen. Het momentum veranderde en het spel werd beetje slordig.

Eindstand: The Hague Barbarians 58 – DIOK2 0

Al met al was dit een geweldige score van de Barbarians. Oefeningen die ze op de de training leerden kwamen terug tijdens de wedstrijd en het team voerde het spelplan goed uit. De voorwaartsen voerden de pods goed uit en de backs speelden soepel op een manier die we al een tijdje niet meer hadden gezien. Het harde werken op de trainingen betaalde zich terug en het was geweldig om het team zo te zien winnen.

Volgende week hebben de Barbarians een week vrij, de volgende wedstrijd staat gepland op 26 maart tegen RCW/Zaandijk. We spelen dan thuis bij de Voorburgse Rugby Club.

Wedstrijden en standen: