De The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby Club) stonden op zaterdag 9 april opnieuw tegenover het cluster Hawks/Houtsche op het thuisveld van de Wassenaar Warriors. Dit was weer een returnwedstrijd – de laatste keer speelden de teams tegen elkaar in februari op een winderige thuisbasis van de Hawks. Toen gingen de de Hawks er met de winst vandoor: 32-15.

De Barbarians hadden hun laatste 2 wedstrijden gewonnen en startten deze wedstrijd vol vertrouwen dat ze het de koplopers moeilijk zouden kunnen maken. De Barbarians begonnen goed en brachten de eerste 10 minuten door in het 22 meter-gebied van de Hawks. Toch leken ze in het begin van de wedstrijd wat last te hebben van zenuwen. Ze verloren vaak de bal met gekke passes of onnodige kicks.

Matt McCoy doorbrak het en scoorde de eerste try na 12 minuten spelen. Tijmen Pronk scoorde de conversie. The Hawks kwamen onmiddellijk terug en scoorden twee try’s binnen 10 minuten, waarbij hun vleugelverdediger de Barbarians-defensie doorsneed en de Barbarians minstens 3 tackles misten op zijn runs. Het kostte tijd om hun draai weer te vinden en Matt McCoy, stak vlak voor rust, voor zijn tweede try het veld over, terwijl Tijmen opnieuw converteerde.

Ruststand: The Hague Barbarians 14 – Hawks/Houtsche – 12

De Barbarians kwamen enigszins gehavend de rust uit. Onze vleugelspeler Stijn Elings was er met een schouderblessure afgegaan en Matt McCoy met een duimprobleem. De Barbarians kwamen desondanks goed uit de startblokken en begonnen goed aan de tweede helft.

De Hawks sloegen echter als eerste toe en scoorden in de hoek. Langzaam maar zeker kwamen de Barbarians terug in de wedstrijd. Ze zetten druk en wisten te concurreren in de rucks. De backs begonnen beter te spelen, de passes gingen goed en kwamen aan. Deven Donk brak door de verdedigingslinie en wist de bal te drukken voor de eerste Barbarians-try van de tweede helft. Een paar minuten later was het Plamen Brown die een geweldige try scoorde in de corner. De wind was zo sterk dat we Temelko Brown moesten inschakelen om de bal vast te houden voor de conversie door Jesper Verbeek. Hij scoorde de conversie, maar Temelko claimde minstens 20% verantwoordelijkheid voor de trap.

De frustratie groeide toen beide kanten disciplinair werden bestraft voor hun gedrag in de rucks: er waren een paar hoge tackles van beide kanten. Niet veel later escaleerde het en de Hawks kregen een gele kaart voor gevaarlijk spel. Het vertrouwen van de Barbarians nam toe, toen ze speelden tegen een speler minder. Ze hadden een paar geweldige acties voordat Tollo Wachira de bal in de hoek wist te drukken.

Eindstand: The Hague Barbarians 31 – Hawks/Houtsche – 19

Het was een zeer zware wedstrijd voor het team. Ze zullen de dagen na de wedstrijd allemaal moe en stijf zijn – maar wat een spel! Het team streed op een geweldig niveau en het was een verdiende overwinning. Het eerste kwartier speelden ze een beetje zenuwachtig, maar naarmate de wedstrijd vorderde groeide het vertrouwen van het team. Wederom zagen we een geweldige teamprestatie van alle spelers waarbij ze alles gaven.

Het team staat nu tweede op de ranglijst, slechts 1 punt achter de Hawks. Met nog één wedstrijd te spelen stijgt de spanning. Over 2 weken staat de volgende wedstrijd gepland in leiden, tegen DIOK2.

Stand en uitslagen: klik hier!