De eerste wedstrijd van de The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby-Club) van het derde deel van het seizoen vond zaterdag 5 februari plaats in Zaandam tegen RCW/Zaandijk.
Na een lange gedwongen stop door Covid begon het team een beetje roestig aan de wedstrijd en werd in de eerste minuten vastgezet op de eigen helft. Vanwege de afwezigheid van een speler door Covid eerder deze week, en een blessure tijdens de warming-up, moesten de Barbarians zonder hun 2 hookers en onbetwiste scrums spelen. RCW/Zaandijk profiteerde al na 5 minuten hiervan op de 5 meter lijn. De Barbarians verdedigden zoveel als ze konden, maar gaven vrij snel toe. RCW/Zaandijk drukte een try en zette de conversie. Stand na 5 minuten: 7-0.

De Barbarians worstelden een tijdje om voet aan de grond te krijgen. RCW/Zaandijk speelde erg fysiek en was ook een van de weinige teams waartegen wij gespeeld hebben die de bal tactisch trapten, wat onze vleugelverdedigers een drukke eerste helft bezorgde. De Barbarians braken een aantal keer goed door en een try werd afgekeurd voordat ze uitbraken met een fantastische run van Raphael Gain-Prost over bijna de gehele lengte van het veld. Jesper Verbeek rondde het af door een try te drukken, waarna Tijmen Pronk de conversie scoorde.

Een paar minuten later zette RCW/Zaandijk de Barbarians defensie onder druk. Ze slaagden er niet in om de score voorbij de 12-7 te brengen. Een paar seconden voor de rust kregen de Barbaren een klap toen onze vleugelverdediger Plamen Brown een geweldige run maakte, maar hij raakte geblesseerd tijdens een tackle en brak daarbij zijn neus.

Tussenstand 12-7

De tweede helft begon goed voor de Barbarians met Matt McCoy die na 2 minuten een try scoorde. De conversie van Jesper Verbeek was succesvol en de Barbarians kwamen op voorsprong met 12-14. Vervolgens kregen de Barbarians een volgende klap te verduren toen een van onze vleugelspelers, Yoshua van Eenige, het veld verliet met een beenblessure net nadat de try was gescoord.
De Barbarians begonnen hun draai te vinden en hun speelstijl te veranderen. Door over de vleugel beter te benutten (in plaats van constant te proberen de tegenstander uit te putten), konden de Barbarians de gaten in de RCW/Zaandijk lijn benutten. Dit resulteerde in een aantal geweldige aanvalspogingen op beide vleugels.
De tries in de tweede helft kwamen van Tijmen Pronk (geconverteerd door Jesper Verbeek) en Matt McCoy. Matt scoorde een fantastische tweede try na een snel genomen penalty. RCW/Zaandijk scoorde ook nog, maar kon de eindstand niet meer veranderen.

Eindstand RCW/Zaandijk 17 – The Hague Barbarians 26

Het was een goede overwinning voor de Barbarians, ondanks dat ze het in de eerste helft voor zichzelf moeilijk hadden gemaakt. Verdedigend hebben de spelers fantastisch werk geleverd. Het laat zien dat ze tijdens de lange corona stop de nodige inspanningen hebben geleverd.
Door de manier van spelen in de tweede helft te veranderen kreeg het team meer grip op de wedstrijd en de tegenstander toonde meer respect. Door een aantal disciplinaire fouten in de ruck werden de Barbarians minstens drie keer bestraft. Dit is een terugkerend thema en iets waar de coaches en spelers naar zullen kijken voor de volgende wedstrijd.

Toch was het voor het team geweldig om weer wedstrijden te mogen spelen! Ze hebben nu 5 wedstrijden op rij gewonnen, een geweldige prestatie!

De volgende wedstrijd staat gepland voor aankomende zaterdag (12 februari).
We spelen dan thuis bij WRC te Werve tegen de Waterweg Warriors, kick-off om 13:00 uur.
Uitslagen en stand Junioren Shield poule C vind je hier..