De The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby Club) speelden zaterdag 12 februari tegen de Waterweg Warriors bij WRC Te Werve – een thuiswedstrijd.

De Waterweg Warriors misten veel spelers vanwege Covid, dus het spel werd vanaf het begin met veel scrums gespeeld. Het weer was helder, maar koud met een sterke wind die over het veld waaide, vooral in de eerste helft.

De Barbarians trapten af en dwongen meteen een handlingsfout af van The Warriors. Vanaf de scrum op de 22 meter ging de bal naar onze nr. 8 Matt McCoy, hij vertrok en drukte een try in de hoek. Jesper Verbeek miste helaas de moeilijke conversie. Desalniettemin stonden de Barbarians na 2 minuten met 5-0 voor.

De Barbarians zetten de eerste helft veel druk, dit resulteerde in veel scrums. Door goed aanvallend spel van de Barbarians werd er na een kwartier bijna weer gescoord. Deze try werd werd afgekeurd wegens een dubbele beweging.
De Warriors vochten zich echter terug en scoorden vlak voor rust. Opnieuw maakten de wind en een hoekpositie het moeilijk voor hen om de de conversie af te ronden, waardoor de ruststand op 5-5 kwam te staan.
De tactiek van de Warriors veranderde in de tweede helft toen ze de bal door het midden speelden en druk uitoefenden op de Barbarians. De Barbarians hielden door goed te verdedigen stand. De bal werd herhaaldelijk weggeschopt. Het balbezit bleef echter voor de Warriors. Het grootste deel van de tweede helft speelde zich daardoor af op de helft van de Barbarians.

De druk van de Warriors werd ze uiteindelijk te veel. De Barbabarians kregen met nog 10 minuten te gaan een penalty tegen die werd gemist door de Warriors. Zes minuten later kregen The Warriors nog een penalty recht voor de paal, die wel goed werd gescoord.
Eindstand: The Hague Barbarians 5 – Waterweg Warriors 8

Het was een zeer gelijk opgaande wedstrijd. Beide teams waren aan elkaar gewaagd en de bal ging in de eerste helft van de een naar de ander. Uiteindelijk waren het de Warriors die in de tweede helft de meeste druk zetten. De Barbarians mogen trots zijn op hun verdedigende inspanningen, maar zoals het rugbycliché luidt: je kunt alleen scoren als je de bal hebt en de Warriors hielden de bal een groot deel van de tweede helft vast. De Barbarians hielpen zichzelf niet door de bal weg te trappen en hem keer op keer terug te geven aan de Warriors.

Hiermee kwam er een einde aan de zegereeks van de Barbaren. Ze pakten wel een bonuspunt en staan momenteel derde in de Shield Pool C-competitie.

Volgende week reist het team af naar Nieuw Vennep voor de eerste wedstrijd tegen Hawks/Houtsche.