Hieronder het persbericht dat op 26 november door de Gemeente is gedeeld:

De 250 jeugdleden en hun ouders van de Voorburgse Rugbyclub (VRC) kunnen niet wachten. Als de gemeenteraad de plannen goedkeurt en de financiering beschikbaar stelt, spelen zij vanaf september op een nieuw veld op Sportpark Westvliet. Naast het rugbyveld is er ook ruimte voor de aanleg van zes beachvolleybalvelden en de herinrichting van de openbare ruimte waardoor het overzichtelijk en verkeersveiliger wordt en er plek is voor parkeren. Wethouder Astrid van Eekelen: “Als dit plan doorgaat slaan we meerdere vliegen in één klap. Sportpark Westvliet is een mooie locatie om nog meer sporten aan te bieden.”

VRC is al lange tijd op zoek naar een eigen, permanente plek in onze gemeente. De vereniging is een goede aanvulling op de sportvoorzieningen in Leidschendam-Voorburg. VRC richt zich op kinderen en jongeren in de breedtesport, maar heeft inmiddels ook leden kunnen begeleiden naar de top van de rugbysport. Om de vereniging in Leidschendam-Voorburg te kunnen behouden en door te groeien naar 500 leden is een eigen plek noodzakelijk, maar ook gewenst door de raad. Voorzitter VRC Peter Kolthof: “VRC is zeer verheugd met het plan en de inzet van de gemeente om tot dit plan te komen. Het geeft rugby een permanente plek in de gemeente en maakt verdere groei van onze mooie vereniging mogelijk.”

Impuls voor sportpark Westvliet

Het perceel aan de Westvlietweg geeft sportpark Westvliet een mooie impuls. Naast het aanleggen van één kunstgrasveld voor VRC biedt de locatie meer mogelijkheden. Zo is er ruimte om een multifunctioneel beachveld aan te leggen, een club- en kleedaccommodatie en een parkeerterrein dat de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger maakt. Deze combinatie heeft voordelen voor de aanwezige verenigingen op het sportpark, omdat zij gebruik kunnen maken van elkaars faciliteiten. Het parkeerterrein biedt een oplossing voor de parkeerdruk op het sportpark en bij muziekvereniging Sint Caecilia.

Het multifunctionele beachveld kan worden ingezet voor zes beachvolleybalvelden. Dit is een langgekoesterde wens van Volleybalvereniging VOLEVO. Voorzitter Rob Velders zegt daarover: “Beachvolleybal is hot en wij leveren met regelmaat toptalenten die we nu niet kunnen vasthouden. Onze leden willen graag het hele jaar door kunnen volleyballen. Nu moeten ze in de zomer voor beachvolleybal naar Scheveningen, maar dit is voor ons ideaal. En we zien uit naar samenwerking met VRC.” Kolthof voegt daaraan toe: “Wij zijn voorstander van multisportlocaties. Ook wij kijken uit naar de samenwerking met VOLEVO.”

Als de gemeenteraad instemt met het voorstel, wordt in februari gestart met de aanbesteding en start de aanleg snel daarna. Als alles volgens planning verloopt zijn de rugbyaccommodatie en de beachvolleybalvelden klaar voor de start van het nieuwe sportseizoen. VRC maakt sportjaar 2021-2022 af op De Star in Leidschendam.

Meer (pers)informatie: Rachel Duinisveld  rduinisveld@lv.nl, (070) 300 82 13.