De populariteit van rugby neemt nog steeds toe. Het aantal clubs en het aantal jeugdleden in Nederland is aanzienlijk gestegen. Ongetwijfeld omdat er steeds meer aandacht voor is in de media. Toch kampt rugby nog met vele vooroordelen. Het is een harde gemene sport, het is een mannensport, je kunt alleen maar meedoen als je groot en sterk bent, maar is dat zo? We vroegen het aan Tess Pronk, 15 jaar, lid van de Junioren bij de Voorburgse Rugby-Club en sinds het nieuwe seizoen trainster van de Turven.

Waarom ging jij op rugby?

Ik zat 7 jaar lang op kunstschaatsen, maar ik kreeg een blessure waardoor ik daar mee moest stoppen. Mijn broertje (Tijmen) zat op rugby en ik ging kijken bij een van zijn wedstrijden. Vond het meteen super cool en wilde het ook graag proberen. Toen ik dat tegen mijn moeder zei, vond ze dat niet zo leuk en dacht ze dat ik het toch nooit zou doen, omdat het volgens haar (dacht ze toen) zo’n grove sport is. Een paar maanden later was er op school een rugbytoernooi en ik deed daaraan mee. Daarna volgde er een proefles bij de Cubs op de Voorburgse Rugby-Club. Na die les wist ik het zeker: die rugbybal laat ik nooit meer los! Ik was 13 jaar en had het rugbyvirus te pakken. Inmiddels ben ik 15 jaar en heb ik net mijn 2e seizoen afgerond.

Is rugby een harde gemene fysieke sport?

Dat vind ik niet. Rugby is een fysieke sport, maar juist heel respectvol! Iedereen gaat met respect met elkaar om en het tackelen is om de bal te winnen, niet om een ander bewust pijn te doen. Het is een sport met een hoop etiquette en regels. En met ontzag voor de scheidsrechter. Zo mag alleen de teamcaptain praten met de scheids. Als je net op rugby komt, leer je van kleins af aan hoe je bijvoorbeeld moet vallen. Door deze techniek kan je later als je ouder bent de tackles makkelijker opvangen en raak je vertrouwd met de verschillende onderdelen van de sport.

Is rugby een mannensport?

Rugby is zeker niet alleen geschikt voor mannen! Rugby is een stoere sport. Het maakt niet uit of je groot, klein, dik, dun, man of vrouw bent. Het gaat erom dat je gedreven bent, respect hebt voor anderen en plezier hebt in wat je doet. Dat je er bent voor je teamgenoten en dat je 100% inzet toont in de sport. Tot en met 16 jaar is rugby een gemengde teamsport. Daarna kan je in principe als meisje al deelnemen aan een damesteam. Internationaal is damesrugby trouwens groot. Kijk maar een keer naar een wedstrijd van dames uit Ierland of Nieuw-Zeeland. Zij zijn net zo gedreven als de mannen. En in Nederland spelen de dames zelfs op een hoger niveau dan de mannen!

Moet je voor rugby groot en sterk zijn?

Nee zeker niet! Voor iedereen is er wel een positie binnen het team, ongeacht je postuur. Ik ben zelf bijna de kleinste van het team, maar dat maakt helemaal niet uit. Vaak als de tegenstander groter is dan ik, kan ik makkelijker bij zijn heupen om hem te tackelen. Zo heb ik weer mooi een voordeel! Ik ben nooit bang geweest als iemand die groter is dan ik mij tackelde of als ik hem moest tackelen. Dat zijn dingen die je iedere wedstrijd zo snel mogelijk moet doen, dan zit je namelijk goed in de wedstrijd.

Hoe gaan je teamgenoten met je om?

Mijn teamgenoten behandelen me ‘als one of the guys’. Ze helpen me als ik iets niet begrijp of moeilijk vind, maar dat doen ze onderling ook. Iedereen heeft respect voor elkaar en je weet dat je op je team kunt rekenen als er iets is. Het gaat om je plaats  binnen het team, niet of je nu toevallig een jongen of meisje bent.

En de tegenstanders?

In de teams van de tegenstanders zitten vaak meer meisjes, of juist soms geen. Maar zij weten dat het een gemixte sport is en vinden het daarom ook niet raar om mij bij een jongensteam te zien. De tegenstanders zijn bijna altijd super aardig, maar ik moet zeker mijn mannetje staan in het veld. Dat doe ik met plezier. Na de wedstrijd zitten we vaak nog met de tegenstanders te praten in het clubhuis. Dat maakt het zo leuk. Rivaliteit op het veld en respect er buiten.

Behandelt de trainer jou anders?

De trainer behandelt mij gelijk met de jongens. Niets meer en zeker niet minder. Hij laat ons zien hoe we dingen beter of anders kunnen doen en zorgt ervoor dat we klaar zijn voor de wedstrijd.

Wat heeft rugby veranderd in jouw leven?

Door rugby weet ik dat je sommige dingen gewoon moet doen zonder er verder over na te denken. Als je hoofd je probeert tegen te houden, moet je daar niet naar luisteren maar je moet vooral doen wat je hart zegt. Ook al moet ik nog veel leren, dit inzicht heeft mij al een grote stap verder gebracht in het leven. Verder heb ik geleerd dat kritiek overal is en je dat moet meenemen in je leerproces om ervan te groeien i.p.v. het te zien als iets slechts.

Wat zou je de meisjes uit Leidschendam-Voorburg adviseren?

Ik raad de meiden en ook de jongens aan om een keer een proefles te komen volgen bij VRC. Het maakt niet uit of je iets nog niet durft of juist wel, pas als je iets probeert weet je of je het kan. Je wordt door mensen van jouw leeftijd meegenomen in de training en zij zorgen ervoor dat je je op je gemak voelt. Je krijgt nieuwe vrienden en er een ander leven bij waar je zeker geen spijt van gaat krijgen!