Vrijdag 28 juni stond Sportpark ’t Loo in het teken van 5e editie van de Schoolsport Olympiade, georganiseerd door Sport en Welzijn. De leerlingen van groep 5 t/m 8 van de elf op dit terrein aanwezige basisscholen lieten ‘s ochtends hun voetbaltalenten zien. ‘s Middags stond, voor de allereerste keer, rugby op het programma. Om de kinderen van de deelnemende brede scholen zo goed mogelijk voor te bereiden, gaven trainers van de Voorburgse Rugby-Club vooraf tijdens de gymlessen rugby clinics.  Dat was voor de meeste kinderen een eerste kennismaking met rugby. “Dit jaar mochten we 500 kinderen kennis laten maken met de grondbeginselen van tag rugby. Iets waar we ontzettend trots op zijn!”, vertelt trainer Maurits Schotte, die een van de begeleiders was.

De leerlingen van de Zonnewijzer, Essesteijn, De Lusthof, Pius X, Cascade, Prof. Casimir, de Tandem, Sint Maartens, Maria Bernadette, de Parachute en de Groen van Prinstererschool gingen in 5 poules de sportieve ‘tag’ rugbystrijd met elkaar aan. In verband met de veiligheid waren de regels voor deze gelegenheid aangepast en waren tackles niet toegestaan. Ieder team van 7 spelers speelde 4 wedstrijden van 12 minuten. Een knappe prestatie gezien het tropische weer en het feit dat ze pas net bekend waren met de beginselen van tag-rugby. Scheidsrechters van het ROC Mondriaan leidden de wedstrijdjes, die  gedomineerd werden door jeugdig enthousiasme, in goede banen. Aan inzet bij de teams was geen gebrek!

Fair Play (sportiviteit en respect in de sport, zowel op als naast het veld) stond dit jaar tijdens de Olympiade centraal. “Sportiviteit draagt bij aan een leuke, plezierige en vooral veilige sportbeoefening. Wij leren onze pupillen van jongs af aan dat plezier hebben belangrijker is dan winnen. Onze rugbywaarden en -normen (discipline, respect, integriteit, kameraad-schap, trots, passie en plezier) helpen hen daarbij, zowel op als buiten het veld. Het was een geweldige belevenis 500 kinderen tegelijkertijd te zien spelen. Ze waren gedreven, maar speelden fair. Het is een eer om als vereniging uitgenodigd te worden door Sport en Welzijn en dankzij dit soort prachtige evenementen bij te kunnen dragen aan een sportief leefklimaat van de jeugd in onze gemeente,” besluit Schotte.