De Voorburgse Rugby-Club was gisteren een van de sportverenigingen die een clinic organiseerde tijdens de Sport-In, waar kinderen uit onze gemeente kennis kunnen maken met 10 bekende maar ook voor sommigen minder bekende sporten zoals rugby. De trainers Marianne, Linda & Mike lieten de naar schatting 100 kinderen in de sporthal van Forum Kwadraat kennismaken met deze ‘gentleman’s sport’. Hadden sommige kinderen vooraf misschien het idee dat rugby een spannende sport is, dan was daar tijdens de verschillende oefeningen niks meer van te merken! Vol plezier werden deze ingezet en vaak tot in perfectie uitgevoerd.

De drie trainers begeleidden de grote groep kinderen dan ook vlot door het speciale rugbyparcours dat voor de gelegenheid was opgezet. Er werd gestart met het achterwaarts gooien van de ovale rugbybal (de basisregel van de sport) waarna ze al ‘worstelend’ op de mat het afpakken van de bal oefenden. Net als op het rugbyveld werd er veel aandacht besteed aan veilig tackelen. Enthousiast zetten de kinderen eerst de tackles in op de speciale ronde kussens, waarna ze het daarna ook nog even met een tegenstander mochten proberen.

‘Het leuke van deze dag is dat kinderen en ouders in deze gezellige en informele setting verschillende sporten kunnen proberen. Door de kinderen spelenderwijs te laten kennismaken met onze mooie sport, nu en tijdens de (proef)trainingen, wordt duidelijk dat spelplezier naast veiligheid voorop staat,’ aldus Marianne Vos. ‘Het is een echte teamsport die gebaseerd is op hechte Vriendschappen, Respect voor elkaar en de scheidsrechter en een dosis gezonde Competitiedrang. Precies waar wij als VRC voor staan’, zegt Vos.

Smaakt de kennismaking naar meer? ‘Dan kunnen kinderen altijd 4 keer gratis proeftrainen bij ons op de Star door het aanmeldingsformulier op de site in te vullen. We kijken ernaar uit om ze daar te ontvangen!’ besluit Vos.