Op zaterdag 17 september speelden The Hague Barbarians (het geclusterde junioren-rugbyteam bestaande uit spelers van Wassenaar Warriors en de Voorburgse Rugby-Club) in Voorburg hun eerste wedstrijd van het seizoen tegen de Pink Panthers/Stichtsche uit Driebergen.

De weersvoorspellingen waren niet goed. Tijdens de warming-up kregen de teams te maken met zware regenval. Gelukkig klaarde het uiteindelijke op en hadden we een mooie warme middag.

Het was een uitgebalanceerd Barbarians-team, dat naast de 2e jaars ook een aantal eerstejaars Junior-spelers mocht verwelkomen. Zeker aan het begin van het seizoen ligt de nadruk altijd op ontwikkeling van de spelers. Dit gaat boven het winnen De coaches waren dan ook enthousiast om te zien hoe het team presteerde na slechts 2 weken training.

De wedstrijd begon goed met de Barbarians die in de eerste 10 minuten tweemaal scoorden met tries van Tijmen Pronk. Andre Langlois onderschepte een pass van de Panthers en scoorde een derde try. Vervolgens liep hij een paar minuten later een vierde try binnen toen de Barbarians de bal wijd speelden na een penalty. Matt McCoy brak door vanuit de helft van de Barbarians en scoorde tussen de palen en bracht de score na 15 minuten op 31-0. De Barbarians hadden de controle en meer tries volgden. Dinc Capar scoorde van dichtbij en Matt McCoy scoorde zijn tweede na 27 minuten.

De Pink Panthers gaven echter niet op en begonnen hun vorm te vinden en vochten terug. Ze vielen aan en de Barbarians hadden geluk toen Tijmen Pronk een losse bal van onze try-lijn wegwerkte en erin slaagde de bal terug naar de middenlijn te krijgen, maar The Panthers waren vastbesloten en scoorden hun eerste try in de hoek, maar het waren de Barbarians die het laatste woord hadden met Yann Argente die tussen de palen scoorde voor het laatste spel van de eerste helft.

Tussenstand: The Hague Barbarians 48 – Pink Panthers 5

De Barbarians beheersten het spel, maar dreigden te veel vertrouwen in zichzelf te krijgen. De discipline nam af en het team verloor de concentratie. We kregen een aantal penalties tegen en hadden onze rucks niet onder controle. Toch werd de wedstrijd gewonnen. Na de rust voerden de coaches een aantal wissels door. Zo konden ze een aantal jongens op posities zien waar ze normaal niet zouden spelen. Wat een luxe is, om dit tijdens een wedstrijd te kunnen doen.

De Panthers waren echter nog niet klaar en scoorden direct na de herstart een fantastische try. Ze pakten de bal en door een aantal gemiste tackles knalden ze vanaf de eigen helft om in de verre hoek te scoren. De Barbarians namen wraak met Matt McCoy die kickte en vervolgens een mooie grubberkick terugwon.

De Panthers hervonden zichzelf en profiteerden van de gemiste tackles van de Barbarians. Ze scoorden bijna hun derde try, maar een geweldige verdediging op de lijn voorkwam een try. Matt McCoy scoorde kort daarna nog een try nadat de Barbarians de bal uit een penalty het veld op trapten. Via een nieuwe kick in het veld zag de volgende try voor de Barbarians na 13 minuten worden gescoord door Tijmen Pronk toen hij een mooi stuiterende bal op de middenlijn onderschepte. Tijmen was betrokken bij de volgende try en passte naar Temelko Brown, die werd getackeld en vervolgens de bal wist te heroveren om zijn eerste Barbarians-try te scoren. Het waren nu de Panthers die werden bestraft, maar de Barbarians profiteerden niet en misten direct na elkaar twee scoringskansen. Na 24 minuten scoorden ze opnieuw toen Daniel van der Merwe over de streep kwam. De Panthers hadden echter het laatste woord en braken via verschillende tackles uit voor hun derde try aan het einde van de wedstrijd.

Eindstand The Hague Barbarians 77 – Pink Panthers 15

De geregistreerde score van de bond was echter 57-10, waarbij de scheidsrechter een regel in de competitie handhaafde die de winnende score beperkte tot 45 punten verschil met de oppositie.
Voor de eerste wedstrijd van het seizoen was dit een geweldig resultaat voor de jongens, maar er is nog veel werk aan de winkel voor de rest van deze fase. Het team toonde agressie in de eerste helft, maar verloor de bal omdat ze te laat waren met rucks of werden bestraft door de scheidsrechter. De scrum ging goed en The Barbarians wonnen een aantal van de Panthers line-outs, maar hun concentratie zakte aan het einde van de eerste helft en tackles werden gemist.

Conclusie – 1 wedstrijd gespeeld en 1 wedstrijd gewonnen! Game on, voor de rest van het seizoen. Go Barbarians!

Volgende week spelen we een uitwedstrijd in Tilburg tegen Breburg.

Stand en programma