VRC Junioren Kampioen!

Best vroeg op de koude maar zonnige ochtend van 13 april richting Roosendaal voor de wedstrijd tegen RC RCC Bekaro. Bij winst definitief kampioen!

Voor mij als beginnend rugby-ouder blijft het bijzonder om te zien hoe een groep dartelende pubers in jeans, overhemd en stropdas, verandert in een groep gedisciplineerde jongenmannen (en vrouw). Dit zodra zij in rugbykleding zijn en zelfstandig en geroutineerd hun warming up doen.

Overigens mocht u ooit in de buurt zijn, het clubgebouw in Roosendaal hangt vol met historie van de club en tot onze (de mijne in ieder geval) verbazing kwamen we daar ook foto’s tegen van een hele jonge versie van onze trainer Julius Breinburg. Blijkt dat hij een van de oprichters was van Bekaro.

Om 12.00 de aftrap en na iets meer dan 10 minuten staan onze jongens al met 14 punten voor. En ze blijven scoren. Net voor rust scoort ook Bekaro zijn eerste try en conversie. Maar VRC staat dan al met 35 punten voor.

Omdat het een minder spannende wedstrijd lijkt te worden dan vorige week kan ik me wat meer focussen op het begrijpen van de regels. Want waarom moet die scrum drie keer worden over gedaan? En waarom verplaatst de hele groep zich naar de overkant van het veld nadat er aan onze kant een overtreding is begaan? En wat was de overtreding eigenlijk? Gelukkig zijn er altijd mensen in de buurt die bereid zijn om de regels van het spel uit te leggen.

Met 7-49 rusten. Maar wie denkt dat er na de halftime gas terug genomen wordt, komt bedrogen uit. Vooral de wat ouder dan gemiddelde waterdragers van VRC die bovengemiddeld aan de bak moesten. Ondanks dat Bekaro zijn tactiek wat aanpaste, stoomden de jongens (en meisje) van VRC onverminderd door.  Met oog en ruimte voor elkaar zodat daar waar mogelijk iedereen toe kwam aan zijn of haar succesje.

De uiteindelijke score: 14-103.
De wedstrijd wordt afgesloten met de gebruikelijke erehaag ceremonie en deze keer uitgebreid met een groepshug met een tegenstander die graag les wilde krijgen van onze mannen en vrouw.

Een terecht en waardig kampioen!
Dit hebben we uitgebreid gevierd bij Julius en zijn vrouw Liesbeth, die op steenworp afstand van Bekaro, heel prachtig en landelijk wonen.

’s Avonds thuis op de bank volg ik met een half oog de wedstrijd Feyenoord- Heracles. Waar ik eerst zie hoe Jorgensen van het veld af wordt gestuurd wegens natrappen. Als ik dan ook nog zie hoe Clasie reageert naar trainer van Bronckhorst nadat hij gewisseld wordt, dan kan ik alleen maar blij zijn dat mijn zoon is overgestapt van voetbal naar deze groep sympathieke gasten en deze mooie sport.

Ondertussen zijn kind en ik erachter hoe je het beste bloed en grasvlekken uit een wit (wie heeft dat bedacht????) tenue krijgt. Maar misschien is het een idee om enkele van grootmoeders tips te delen op de site? #groenezeep #koud water #sterilon #zout #melk