Hierbij het wedstrijdverslag van de uitwedstrijd tegen DIOK, Leiden. Niet door je favoriete verslaggever. Dus vergeef de nieuwe stijl. Ik kan alleen maar zeggen: Een geweldige zonnige middag met een geweldig resultaat. Je had er bij moeten zijn!

De The Hague Barbarians (het gecombineerde juniorenteam van Wassenaar Warriors, WRC Te Werve en de Voorburgse Rugby Club) gingen op 23 april 2022 naar Leiden om tegen DIOK te spelen voor de laatste reguliere wedstrijd van dit eerste seizoen van The Hague Barbarians. Een vroege wedstrijd op zaterdag, die om 12.00 uur begon. Een wedstrijd die wederom een ​​mooie prestatie van The Hague Barbarians werd!

Omdat we graag onze directe concurrent voor de eerste plaats op de ranglijst wilden verslaan, moesten we de score van de thuiswedstrijd tegen DIOK herhalen. Het bleek dat de tegenstanders hun gelederen hadden versterkt met extra spelers. Vanwege de mei-schoolvakantie die deze zaterdag al begon, kwamen we een aantal spelers te kort. The Hague Barbarians kwamen met 17 man sterk aan in Leiden. We waren erg blij om te zien dat Stijn Elings The Hague Barbarians bezocht met een gebroken sleutelbeen van de vorige wedstrijd. Zijn steun en die van de aanwezige ouders hielden The Hague Barbarians op de been waar nodig.

De taak die voor ons lag werd direct opgepakt en The Barbarians maakten hun plannen vanaf het begin van het spel duidelijk. De eerste minuten waren sterk van de kant van DIOK, maar de eerste try werd door The Hague Barbarians in de 6e minuut gedrukt. Matt McCoy wervelde door de verdediging met de inmiddels kenmerkende zet (één hand) en Jesper Lefty Verbeek maakte er 0-7 van met zijn perfecte conversie. Het kostte veel heen en weer tot de laatste 10 minuten van de eerste helft om meer punten op het bord te krijgen. DIOK antwoordde met een try. We kwamen erachter dat de try area in Leiden wat kleiner is, dus ons antwoord werd afgekeurd. Maar vlak voor rust was Matt McCoy opnieuw succesvol. Wat opviel in de eerste helft waren enkele gemaakte fouten en moeilijke passes die meer dan eens resulteerden in een scrum met voordeel voor de tegenstanders. Goede begeleiding naast het veld regisseerde The Hague Barbarians. En ook de focus van onze scrumhalf, Syme Ter Bekke was opnieuw succesvol. Zijn luide aanwijzingen kregen zijn teamgenoten op de juiste posities. The Barbarians sloten de eerste helft op voorsprong af (5-12).

Na de pauze begon het harde werk van het hele jaar zijn vruchten af ​​te werpen. De fitheid van The Barbarians is duidelijk en de tweede helft werd gedomineerd. In rap tempo met tussenpozen van 6 minuten werden tries gescoord door Matt McCoy, André Langlois, Iason Plaisier en Dafydd Rusinow met een fantastische duik. Een laatste poging van de kant van DIOK met een ombouw maakte de klok bijna rond. Maar The Barbarians wilden meer. In stijl van hun niet aflatende inspanningen en een heel seizoen hard trainen drukte Dinc Capar zijn try en de score werd 12-44. Tijmen Pronk maakte zijn 2e conversie van de tweede helft dwars door het midden. Het spervuur ​​van The Barbarians werd beëindigd door Iason Plaisier die de score nog eens verhoogde. Met zijn tweede try van de middag sloot hij zijn seizoen vol blessures af.

The Barbarians speelden goed als een team en zetten een aantal geweldige plays op. Het was echter niet perfect: er werden te veel penalty’s of ballen weggegeven en er waren wat rare passes. DIOK had tot de laatste minuut een sterkere inzet met veel vastberadenheid. Maar de wedstrijd van ons met een eindstand van 12-46. The Barbarians werden slechts met een kleine marge 2e in de poule. Een geweldig seizoen dat de spelers doet verlangen naar meer. Een mooi vooruitzicht op de toernooien voor de zomer en een mooi vooruitzicht voor volgend seizoen!

We willen alle betrokkenen en allen die deze fantastische jongens ondersteunen bedanken. Een team dat uit noodzaak is opgebouwd met succes dat is gemaakt door hard werken en het maken van nieuwe vrienden. Het is een feest voor alle coaches en managers om deel uit te maken van deze unieke groep en deze te ondersteunen. The Hague Barbarians kunnen echt trots op zichzelf zijn. Well done lads!

Let’s go Barbarians!