Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver. Bij de Voorburgse Rugby Club werd de Gamecoach training verzorgd. Meer dan 25 enthousiaste cursisten zijn door Ed Oskam (Stichting Rugby ZeBra) en Dominique Danton (Trainer DIOK Leiden en verbonden aan RSRC) in een intensieve trainingsdag klaargestoomd voor het coachen en trainen van de jonge rugbyers (guppen, turven, benjamins en mini’s).

De deelnemers aan de Gamecoach training hebben tijdens de trainingsdag direct de theorie in de praktijk kunnen brengen door de Voorburgse turven te begeleiden bij de wedstrijden. Ook hebben de cursisten hun eerste ervaring als scheidsrechter opgedaan en hebben zij ook zelf de bal nog even opgepakt om een aantal verschillende spelvormen te ervaren.

Nadat de cursisten ook het online deel van de cursus succesvol hebben afgerond worden zij door de Nederlandse Rugby Bond beloond met het certificaat “Gamecoach plus IRB 1 Coaching”. Zij kunnen dan een wedstrijd voorbereiden (organisatie), inleiden (warming-up, oefen- en spelvormen) en begeleiden. De begeleiding zowel IN het veld (scheidsrechter) als NAAST het veld (coach).

Eerste thuiswedstrijden

Afgelopen zaterdag was ook onze eerste thuiswedstrijd! Veel sportvelden waren afgekeurd maar de Voorburgse velden lagen er gelukkig nog goed bij. De turven hebben in de zon én in de hagel een aantal sportieve en mooie wedstrijden gespeeld. Van de partij waren de Haagsche Rugby Club (HRC), Rugbyclub Gouda (RFC Gouda) en een combinatieteam van Sparta Rugby en de Dordtse Rugby Club. Echt een feestje om al deze teams en rugbyjeugd op onze Voorburgse velden te mogen ontvangen!