North Sea Beach 2018_Delft (4)
North Sea Rugby 2018

Op 26 en 27 mei jl. traden de Voorburg Barbarians voor de derde keer aan voor het North Sea Beach rugby tournament in Scheveningen. Het is een mooi, maar zwaar evenement: maar 5 spelers per team, een klein wedstrijdveld van mul zand, korte wedstrijden, explosieve acties en hoge snelheid. Hiervoor worden wij elk jaar gevraagd door één van de organisatoren, Kasper Bleijenberg.

Op de eerste speeldag werd er, onder zeer warme omstandigheden, helaas slechts één wedstrijd gespeeld en wel tegen de Delftse junioren. Deze wedstrijd werd gewonnen door de Barbarians met 9 tegen 3.

Voor de tweede wedstrijddag moesten de jongens vroeg verzamelen, want om 10.00 uur zou de eerste wedstrijd gespeeld worden tegen de Eagles (een team bestaand uit rugbyers van Rugby Academy Zuid West (RAZW)). Deze spannende wedstrijd – de try’s werden over en weer gedrukt – werd eveneens gewonnen, dit keer met 5-3.

Hierna moesten de jongens 3 uur wachten voordat zij de volgende wedstrijd tegen de Hawks konden spelen. Op basis van de door hen inmiddels gespeelde wedstrijden wisten wij dat dit team (eveneens een RAZW team) het sterkst geformeerde team was dat door de Academy was opgesteld en dat het een lastige pot zou worden.

Desondanks werd de wedstrijd, die gespeeld werd in regenachtige omstandigheden, slechts met 8-2 verloren door de Voorburgse Barbarians, terwijl we zelfs twee minuten (van de 10 in totaal) moesten spelen met één man minder. Een prestatie van formaat!

De vierde wedstrijd werd gespeeld op het Centre Court en ging tegen HRC. In deze wedstrijd kwamen de jongens helemaal los en konden wij duidelijk zien waarop ze getraind hadden. In een mooie wedstrijd met veel publiek, mooie tackles, offloads en intercepties werd er overtuigend gewonnen met 10-3.

De één na laatste wedstrijd werd gespeeld tegen Academy Noord-Oost. Helaas hebben wij deze wedstrijd ook deels met vier spelers moeten spelen waardoor de stand, na een voorsprong, uiteindelijk op 7-7 kwam te staan.

De laatste wedstrijd van de dag, om 16.20 uur, moesten we aantreden tegen de Ravens, het derde RAZW Academy team. Deze wedstrijd ging helaas verloren. De lange dag had zijn tol geëist en met 2 geblesseerde spelers langs de kant werd de wedstrijd verloren met 5-2.

Hierdoor werd de plek voor een finale helaas gemist maar in een (lood)zwaar deelnemersveld, vier Rugby Academy teams (drie van RAZW en één van Noord-Oost), HRC en Delft hebben de Voorburgse Barbarians (dit jaar gevormd door de Junioren van VRC) een derde plaats weten te veroveren met slechts één punt verschil op RAZW Eagles, de nummer twee (vorig jaar eindigde de VRC nog buiten de top 3). Een prestatie van jewelste, zeker wanneer je beseft dat er geselecteerd is binnen een groep van 20 spelers waarvan 2/3 minder dan 3 jaar rugby ervaring heeft.

Juist door wilskracht en inzet te tonen hebben onze jongens laten zien dat talent niet zaligmakend is. Ondanks de teleurstelling over het missen van de finaleplaats: super gedaan, jongens!