Hoewel het een uitgesproken Hollandse druilerige dag was met alleen maar motregen en grijze wolken, was het toch feest. 12 oktober markeerde een aantal belangrijke gebeurtenissen in het leven van onze club.

Zo speelden de Turven in Hoek van Holland in het Jan van Burgtoernooi, waar de finale ging tussen VRC Black Panthers en de VRC White Lions. Na een bloedspannende wedstrijd gingen de bekers mee naar huis voor de opening van het clubhuis later die dag. Twee van de vier Benjamins teams speelden in Gouda tegen de teams van Delft en Gouda en ook nog een onderlinge pot tegen elkaar. Spannende wedstrijden waarbij over en weer mooie tries werden gescoord en goed support werd gegeven, hoewel tackelen nog wat lastiger is voor veel benjamins. De Mini’s speelden 3 heerlijke wedstrijden bij de Bassets, waar het zelfs droog was. Er werd gevochten, gelachen en zelfs een beetje gehuild omdat tackelen op kunstgras toch best pijnlijk is!

Voor onze Cubs was het een gedenkwaardige dag: zij speelden hun eerste competitiewedstrijd tegen RC Rotterdam. De Cubs speelden met een samengesteld team en konden zich goed verweren tegen de Roterdammers. Hoewel Rotterdam met de winst naar huis ging, zijn er met het positieve spel van beide kanten en de vier tries van VRC genoeg aanknopingspunten om met vertrouwen uit te kijken naar de volgende wedstrijd. En tenslotte speelde het Colts-cluster VRC/RC Delft (16-17 jr), voor de eerste keer in het stralende Voorburgse wit/rood, tegen het clusterteam Tilburg/RC Vets. Voor de Colts ging het moeizaam. Ondanks dat er hard gewerkt werd en de wedstrijd voor het grootste deel op de Tilburgse helft werd uitgevochten, werden acties niet afgemaakt en viel er geen try te vieren. De wedstrijd eindigde in 0-12 voor de Tilburgse mannen.

Na een korte pauze was het tijd voor het officiële gedeelte van de dag: de opening van het clubhuis. Wethouders Nadine Stemerdink  en Astrid van Eekelen gaven acte de présence, net als een aantal sponsoren en veel enthousiaste leden met hun ouders. Voorzitter Peter Kolthof stipte in zijn openingsspeech kort de belangrijkste punten aan voor de Voorburgse Rugby-club: dat de Gemeente het mogelijk maakte om op De Star neer te strijken, hoe heel veel sponsoren en ouder-vrijwilligers het clubhuis bouwden, en dat het aantal leden, mede omdat we een eigen locatie hebben, nu gestaag toeneemt. De VRC heeft nu bijna 200 leden! Maar ook bracht hij in herinnering voor welke uitdagingen de club in het komende seizoen staat: het afmaken van het clubhuis (er zijn bijvoorbeeld nog geen douches) en het uitbouwen van het ledenaantal in alle leeftijdsgroepen om de toekomst van de club veilig te stellen.
Om het veld officieel te openen traden daarna de oudste en de jongste speler aan. Samen, zoals dat hoort in rugby, namen zij een kick op de palen en kregen de bal er na een aantal pogingen door. De champagne stond daarna klaar en tot het eind van de middag vierde de VRC een gezellig feestje, dat ondanks het slechte weer ook deels buiten plaatsvond… Veel jonge spelers vonden sliden op het natte gras tè leuk!

De foto’s bij dit artikel zijn van Ap de Heus. Ap, veel dank!