Op zaterdag 8 oktober werd in Wageningen de vierde wedstrijd van het seizoen gespeeld door de The Hague Barbarians (het geclusterde junioren rugbyteam bestaande uit spelers van Wassenaar Warriors en de Voorburgse Rugby Club) tegen de CL WiWas. De weergoden lachten weer, want we hadden een zeer zonnige dag op een mooie landelijke locatie voor de wedstrijd.

In de eerste helft stormden de Barbarians naar een 0-38 voorsprong, waarbij de actie soms iets te snel gebeurde, zodat ik niet alle details kon achterhalen. Tries werden gescoord door Andre Langlois, Jamie Luijkx, Tollo Wachira (2) en Matt McCoy (3). Onze verdediging werkte weer goed en er was een grote verdedigende actie toen de WiWa’s een scrum hadden op onze 5 meter lijn. De Barbarians slaagden erin de bal om te draaien en hem weer op het veld te krijgen, zodat we onze 2e try konden drukken. Het aanvallen van de Barbarians werkte goed, waarbij de sterkere spelers door tackles braken en over de gainline kwamen. Iets wat me opviel was dat elke keer dat er een speler doorbrak, we ondersteunende spelers bij zich hadden die de mogelijkheid gaven om, indien nodig, de bal eruit te halen voor een score of om de bal veilig te stellen zodat de rest van het team in positie kon komen. De WiWa’s waren geen walkover, ondanks het beeld dat de tussenstand oproept. Hun scrums waren solide en ze pushten hard en wonnen ook een paar van onze put-ins. De Barbarians waren echter fysieker en de fitheid van het team maakte uiteindelijk het verschil.

Tussenstand: WiWa’s 0 – The Hague Barbarians 38

De Barbarians bleven aan het begin van de 2de helft scoren, Tijmen Pronk en Iason Plaisier brachten de score op 0-50. Zoals we in de andere wedstrijden hebben ervaren, is er een regel voor de competitie die het scoreverschil beperkt tot 45 punten. Na een discussie met de scheidsrechter kwamen beide coaches overeen om de officiële score te stoppen bij 0-45, maar wel door te spelen. Voor de rest van dit verslag geef ik de onofficiële score. Toen de wedstrijd was gewonnen en de score op slot was, besloten de coaches dat ze een konden experimenteren en spelers de kans konden geven om op posities te spelen die ze niet kenden. Na 40 minuten rende Tollo Wachira de vleugel op om de score op 0-55 te brengen, maar toen de druk wegviel en de Barbarians in een nieuwe structuur speelden, vonden de WiWas hun rugbymojo en waren ze vastbesloten om niet op te geven. Ze scoorden na 42 minuten. 8 minuten later volgde er opnieuw een try waarmee de score na 50 minuten op 12-55 werd gebracht. Het spel verloor structuur met veel losse ballen. De Barbarians maakten van de volgende kans gebruik en Tijmen Pronk scoorde opnieuw nadat hij Matt McCoy had gesteund toen hij door een andere tackle brak. De supportruns wierpen kort daarna weer hun vruchten af, waarbij Temelko Brown in een positie kwam om de bal te ontvangen en over de lijn te komen. Met de score van 12-69 hadden de WiWa’s het laatste woord, ze vielen goed aan en kwamen over de streep met een geconverteerde try, waardoor de eindscore op 19-69 kwam.

Eindscore: WiWa’s 19 – The Hague Barbarians 69
Gereigstreerde eindscore: WiWa’s 0 – The Hague Barbarians 45

Dit was onze 4e overwinning in 4 wedstrijden met nog een bonuspunt voor de Barbarians. Onze conditie en fysieke kracht onderscheiden ons van de WiWa’s, maar de gastheren gaven nooit op en vochten de hele wedstrijd. Bij de Barbarians begint het team te klikken. Er waren ondersteunende lopers aanwezig die opties gaven bij de aanval en toen we werden getackeld, stelden we de bal veilig vast en slaagden erin om hem weer in het spel te krijgen. Onze verdediging was weer solide en de eerste helft, waarin we een scrum succesvol verdedigden op onze 5 meter lijn, was geweldig om te zien. De WiWa’s hervonden zich in de tweede helft en stelden onze verdediging op de proef. We zagen een beetje zelfgenoegzaamheid ontstaan in de latere fasen van de wedstrijd en aanvallende lopers werden niet aangepakt, wat resulteerde in scores tegen ons.

Maar dit was nog steeds een degelijke overwinning en we staan nu bovenaan de poule met het maximale aantal punten. Voordat de laatste wedstrijd gespeeld is kan er nog niets gevierd worden. We hebben nu een paar weken vrij vanwege de vakantieperiodes, onze volgende wedstrijd is op 5 november in Voorburg bij VRC. We spelen dan tegen de nummer 2 van de poule Waspus.

Barbarians team: Yann Argente, Tomasso Lapeyrere, Tollo Wachira, Tijmen Pronk, Temelko Brown, Tasman Kala, Seth Van Putten, Sebastian Schwartz, Salma Khalil, Renzo Den Boer, Plamen Brown, Matthew McCoy, Mateo Morizot, Lukas Aitken, Krijn Elferink, Kick Ferdinandusse, Jamie Luijkx, Iason Plaisier, Dinc Capar, Diego Ventaja Viedma, Daniel van der Merwe, Andre Langlois.

Stand en programma