Schrijf je in voor de clinic ‘hersenschudding, een serieus probleem’ op 11 oktober!

Waarom een clinic over hersenschuddingen?

Al enkele jaren is het beleid rond hersenschuddingen binnen de rugbysport een prioriteit. De veiligheid van de sporter staat centraal en de begeleiding bij blessures is sterk ontwikkeld. Met elkaar zijn we verantwoordelijk om te zorgen voor een veilige sport waar onze kinderen en wij als volwassenen optimaal kunnen genieten.  Hiervoor is een preventieprogramma ontwikkeld dat blessures en specifiek hersenschuddingen vermindert. Dit Activate blessurepreventieprogramma heeft wetenschappelijk bewezen dat het zorgt voor 29 tot 60% minder hersenschuddingen. De workshop die hoort bij dit programma hebben we in juli 2022 op VRC aangeboden voor trainers.

Door blessurepreventie komen hersenschuddingen dus minder voor in wedstrijden en trainingen,  maar het kan helaas nog steeds een keer mis gaan. Het is daarom belangrijk dat alle mensen betrokken bij het spelen van rugby op de hoogte zijn van de risico’s van hersenschuddingen. De clinic ‘hersenschudding, een serieus probleem’ geeft informatie over het herkennen en erkennen van een hersenschudding.

Voor wie is deze clinic?

Voor iedereen betrokken bij de rugbysport!
De gevolgen van een hersenschudding worden soms pas in de uren/dagen erna zichtbaar. Het niet herkennen en erkennen en er niet juist op handelen, kan het herstel ernstig vertragen.  Daarom willen we alle ouders en verzorgers van harte uitnodigen deze clinic bij te wonen.

Hoe ziet het programma van de clinic eruit?

Bas Besselink (World Rugby Medical Educator ) zal ons bijpraten over het begrip hersenschudding. Bas is werkzaam als sportfysiotherapeut, en werkzaam op de hersenschuddingpoli in een ziekenhuis.

In de clinic zal Bas eerst theorie met ons doornemen over hersenschuddingen.

‘Waaraan kan je een hersenschudding herkennen? Hoe te handelen? Welke nazorg dien je te treffen, en wat is belangrijk om de uren/dagen/weken na een hersenschudding rekening mee te houden? Wat zijn leefstijlregels en adviezen na een hersenschudding? Wanneer mag een speler weer terug het veld op?’.

Vervolgens is er ruimte voor een interactief gedeelte waarin vragen en casussen ingediend kunnen worden en Bas ons daarin zal begeleiden en vragen zal beantwoorden.

Programma:
Datum: dinsdag 11 oktober 2022
Tijd: Inloop 18.45 uur, Start 19.00 uur
Locatie: Op de Star, in het clubhuis van VRC

Geef je op door een mail te sturen naar: ehbo@voorburgserugbyclub.nl

Tot 11 oktober,

Met sportieve groet, Sophie Janssens (EHBO coördinator VRC)