De Voorburgse Rugby-Club was al weken bezig met de voorbereidingen en het plannen van een trip naar het Franse Senlis. Elk jaar organiseert rugbyclub Senlis een groot toernooi voor de plaatselijke clubs. VRC had zich deze keer, voor het eerst sinds lange tijd, met 3 teams voor dit Franse avontuur ingeschreven: de Minis  (onder 12 jaar) waren met 2 teams afgereisd en de Benjies (onder 10 jaar) met 1 team. VRC is de enige buitenlandse club die aan dit evenement deelneemt.

Voor sommigen begon de reis al op vrijdag. De rest volgde zaterdagochtend in alle vroegte. De Voorburgse rugby’ers verzamelden zaterdag rond het middaguur allereerst bij een klimbos in de omgeving van Senlis voor een klimavontuur, om zo de hechtheid van de groep te vergroten, kameraadschap op een andere manier te testen en de teamspirit te verhogen. Het was een waanzinnig parcours. De rugby’ers werden op grote hoogte uitgedaagd en het parcours kende diverse moeilijkheidsgraden. Hierdoor waren er voor de minder- en meer ervaren klimmers (al dan niet met hulp van teamgenoten) uitdagingen die steeds overwonnen moesten worden.

De Mini’s verbleven op een prachtige oude locatie in Saint-Nicolas-d’Acy waar de kinderen in tenten in de tuin konden slapen. Daar waren alle spelers uitgenodigd om te komen BBQ ‘en. Wat een feest was dat! De kinderen konden heerlijk spelen in de tuin, terwijl de ouders tijd hadden om even gezellig bij te praten onder het genot van een heerlijk drankje en hapje. Wie wil dat nou niet, leven als een god in Frankrijk! Het was geweldig om te zien hoe de oudere Mini’s de Jongere Benjies opnamen in hun groep en zo één happy rugbyfamilie vormden.

Zondagochtend begon het toernooi om 09.30 en waren alle leden van The Red Army paraat om de strijd tegen de plaatselijke Franse clubs aan te gaan. De Benjies speelden mooi spel terwijl er spelregels waren die zij nog nooit in Nederland hadden beoefend. Zo mocht er gekickt worden en was er ook een line-out. Ondanks deze voor hen nieuwe regels werden er wedstrijden gewonnen en een enkele verloren.

Ook de Mini’s lieten zich van hun beste kant zien, maar zij hadden het moeilijk door het grote niveauverschil. Ze gaven niet op, bleven doorzetten en konden zo enkele wedstrijden op hun naam zetten en enkele wedstrijden met gelijk spel eindigen. De Mini’s ontvingen uit handen van de organisatie een mooie grote beker die een prachtig plaatsje krijgt in het clubhuis.

Hoe mooi is het dat alle kinderen moe maar voldaan na zo’n ervaring met een glimlach thuiskomen. Bij deze nog heel veel dank voor de ouders die deze trip hebben geregeld, want zonder deze vrijwilligers kan zoiets gaafs niet gerealiseerd worden! Wij kijken al weer uit naar het volgende seizoen met opnieuw een deelname aan een buitenlands toernooi!